• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Türkçe
Торговельно-економічне співробітництво між Україною і Туреччиною
Опубліковано 30 серпня 2022 року о 12:00

Економіка Турецької Республіки входить до двадцяти найбільших економік світу. Планується, що країна зможе увійти до першої десятки світу до 2023 року (100-річчя республіки).

Туреччина має сприятливе географічне розташування, розвинений середній клас та значну частину молодого населення, яке зацікавлене у веденні активної ділової діяльності.

Турецький експорт товарів і послуг у 2021 році дорівнював $ 225,264 млрд. (зростання на 32,7% порівняно з 2020 роком), імпорт – 271,422 млрд. дол. США (зростання на 23,7% порівняно з 2020 роком). Негативний торговельний баланс – 46,158 млрд. дол. США (зменшився на 7,3% порівняно з 2020 роком).

Основні позиції турецького експорту у 2021 році: засоби наземного транспорту, крім залізничного (11,1%), реактори ядерні, котли, машини (9,2%), чорні метали (7,6%), електричні машини та обладнання (5,3%), дорогоцінне чи напівдорогоцінне каміння, дорогоцінні метали (4,9%), одяг, трикотажні вироби (4,8%).

Імпорт до Турецької Республіки у 2021 році складався з таких позицій: палива мінеральні; нафта і ,продукти її перегонки (18,7%), реактори ядерні, котли, машини (11,4%), чорні метали (10,2%), електричні машини (7,4%), пластмаси та вироби з неї (6,5%), засоби наземного транспорту крім залізничного (5,7%).

Провідне місце серед зовнішньоторговельних партнерів Туреччини посідали Німеччина (8,6% експорту; 8,0% імпорту), Китай (11,9% імпорту; 1,6% експорту) та Російська Федерація (10,7% імпорту). До п’ятірки основних партнерів також входять США (6,5% експорту; 4,8% імпорту), Велика Британія (6,1% експорту; 2,5% імпорту), Італія (5,1% експорту; 4,3% імпорту), Ірак (4,9% експорту).

Турецький бізнес висловлює зацікавленість у продовженні торговельно-економічного та інвестиційного співробітництва з Україною, виконанні спільних інфраструктурних проектів тощо.

Турецька Республіка є одним із важливих і традиційних торговельних партнерів України в регіоні.

3 лютого 2022 року під час проведення Десятого засідання Стратегічної ради високого рівня між Україною та Турецькою Республікою під головуванням Президента України Зеленського В.О. та Президента Турецької Республіки Ердогана Р.Т. (м. Київ) Сторони підписали Угоду про вільну торгівлю між Урядом України та Урядом Турецької Республіки. Угода створює додаткові можливості для розвитку торговельних зв’язків завдяки преференційним умовам доступу до ринків товарів. Положення Угоди відповідають стандартам СОТ і зобов’язанням сторін в цій міжнародній організації, забезпечують поглиблення економічного співробітництва, зокрема лібералізації ринків товарів та послуг.

Торгівля товарами

За результатами 2021 року Туреччина посідає 3-те місце серед країн світу за обсягом українського експорту та 5-те місце за обсягом товарообігу з Україною (1-е місце серед країн Близькосхідного регіону).

За даними Державної служби статистики України, у 2021 році обсяг торгівлі товарами між Україною та Туреччиною дорівнював 7,40 млрд. дол. США (↑ 52,5 % порівняно з 2020 роком), експорт – 4,14 млрд. дол. США (↑70,0%), імпорт – 3,26 млрд. дол. США (↑34,8 %). Основні товарні позиції: експорту – чорні метали (47,7%), зернові культури (22,2%), руди, шлаки, зола (5,9%); імпорту – реактори ядерні, котли, машини (9,8 %), чорні метали (7,3%), палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (7,3 %). Позитивне сальдо для України за цей період склало 882,37 млн. дол. США.

За даними Державної служби статистики України, за 6 місяців 2022 року обсяг торгівлі товарами між Україною та Туреччиною дорівнює 2,53 млрд. дол. США (↓19,4 %), експорт – 1,29 млрд. дол. США (↓28,1 %), імпорт – 1,24 млн. дол. США (↓7,9%). Основні товарні позиції: експорту – зернові культури (26,5%), чорні метали (25,7%), насіння і плоди олійних рослин (15,3 %), жири та олії тваринного або рослинного походження (12,0 %); імпорту – палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (10,6 %), їстівні плоди та горіхи (6,8 %), реактори ядерні, котли, машини (6,4 %), овочі (6,0 %). Позитивне сальдо для України за цей період склало 47,00 млн. дол. США.

Торгівля послугами

Обсяг торгівлі послугами за 2021 рік збільшився у порівнянні з відповідним періодом 2020 року на 93,6% і становив 1,14 млрд. дол. США. Експорт українських послуг до Туреччини збільшився на 26,5% і склав 184,63 млн. дол. США, імпорт послуг із Туреччини до України збільшився у 2,2 рази і склав 952,19 млн. дол. США. Сальдо у торгівлі послугами залишилося для України негативним у розмірі -767,57 млн. дол. США.

Інвестиційне співробітництво

За даними Національного банку України станом на 31.12.2021 Турецька Республіка інвестувала в економіку України $ 297,7 млн. (інструменти участі в капіталі).

Найбільший обсяг інвестицій з Турецької Республіки в Україну надійшов до сфер: оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів – $ 105,5 млн.; операції з нерухомим майном – $ 83,2 млн.; промисловість – $ 34,7 млн.; будівництво – $ 34,6 млн.; транспорт, складське господарство, поштова та кур’єрська діяльність – $ 12,2 млн.; діяльність у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування становлять – $ 4,4 млн.; професійна, наукова та технічна діяльність – $ 2,5 млн.; сільське, лісове та рибне господарство – $ 2,4 млн.

За даними Національного банку України станом на 31.12.2021 прямі іноземні інвестиції з України до Турецької Республіки склали $ 1,7 млн. та були спрямовані у промисловість, а саме, у переробну промисловість, оптову та роздрібну торгівлю, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів, а також діяльність у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування.

Відповідно до турецького законодавства в країні здійснюється реєстрація п’яти видів компаній: Акціонерне товариство, Компанія з обмеженою відповідальністю, Колективна компанія, Партнерство з обмеженою відповідальністю та Кооператив.

Реєстрація компанії здійнсюється за допомогою електронної бази даних MERSIS турецькою мовою (https://mersis.gtb.gov.tr/). Для реєстрації громадяни Туреччини можуть використовувати національний ідентифікаційний номер, громадяни іноземних держав мають отримати номер платника податків в Туреччині та здійснити реєстрацію з його допомогою.

Докладна інформація щодо реєстрації іноземних та турецьких компаній доступна за посиланнями:

https://ticaret.gov.tr/data/5d3e935313b87607d8feeffc/rehber_Eng.pdf

https://www.invest.gov.tr/en/investmentguide/pages/establishing-a-business.aspx


Туреччина вважається однією з найперспективніших і прибуткових країн для ведення бізнесу. Вона входить в топ-20 кращих країн світу за рівнем розвитку і являє собою швидкозростаючий ринок. Країна також знаходиться на 16-му місці в світі за легкістю ведення бізнес-процесів, зокрема, сплати податків. Перш ніж почати відкривати бізнес в Туреччині, підприємець має ознайомитися з економічними особливостями країни.

Основними факторами, що впливають на бізнес в Туреччині, є наступні:

  • Низькі експлуатаційні витрати, які пов'язані з тим, що мільйони турецьких громадян щорічно закінчують університети і знаходяться в пошуку роботи замість відкриття бізнесу. Такі співробітники готові влаштуватися на роботу з відносно невисокою зарплатою.
  • Високий рівень споживання. Як наслідок того, що в країні з населенням майже 85 мільйонів осіб рівень споживчих витрат стрімко зростає за рахунок того, що країна стала державою з доходами населення вище середнього. Так, понад 20 міст країни мають населення понад 2 млн осіб.
  • Стрімке економічне зростання країни з початку 2000-х рр. Це призводить до того, що збільшується рівень доходу з подальшим споживанням і, як наслідок, збільшується кількість каналів реалізації продукції, товарів або послуг.
  • Державні програми підтримки бізнесу. Для будь-якої компанії, що працює на території країни, в тому числі нерезидентів (важливо отримати сертифікат інвестиційного стимулювання - IIC), держава надасть допомогу у відкритті та розвитку бізнесу. Серед цих пільг – знижена ставка податку, звільнення від ПДВ або митних зборів.

Держава зацікавлена в притоку інвестицій в країну у вигляді відкриття бізнесу. Наприклад, з 2017 року іноземні інвестори можуть отримати турецьке громадянство. Для цього потрібно вкласти $ 500 000
в економіку країни або створити бізнес, в якому будуть працевлаштовані не менше 50 громадян Туреччини.

Туреччина на законодавчому рівні встановлює однакові права і обов'язки як для іноземних бізнесменів, так і для місцевих. Тому реєстрація компанії в Туреччині для інвесторів з іноземних країн здійснюється за загальними правилами. Відмінності з'являються лише через деякі особливості, характерні при подачі документів іноземцями.

Реєстрація юридичної особи в Туреччині відбувається наступним чином:

1. Подати заявку на реєстрацію в MERSIS (https://mersis.gtb.gov.tr/) – спеціальний сервіс для обліку зареєстрованих комерційних компаній. Кожній компанії, зареєстрованій в країні, система присвоює унікальний номер.

2. Підготовка документів, за якими відбувається реєстрація юридичної особи. Сформований пакет документів (паспорти засновників і статутні документи) засвідчується нотаріусом.

3. Реєстрація та отримання унікального номера платника податків, який буде потрібно для подальшого відкриття банківського рахунку, на який вноситься статутний капітал створеної компанії.

4. Внесення відсотків з капіталу на рахунок Антимонопольного органу. Турецькі компанії вносять 0,04% від суми статутного капіталу.

5. Для реєстрації бізнесу в Туреччині засновник вносить 25% від суми статутного капіталу на відкритий банківський рахунок. Решта 75% вносяться протягом наступних 2 років після реєстрації. Однак закон не забороняє внести всю суму одразу.

6. Після сплати всіх зборів та підготовки установчих документів іноземний підприємець подає заяву до Дирекції Торгового Реєстру (Trade Registry Directorate), де відбувається реєстрація компанії.

7. Після реєстрації клієнт отримує завірені й підписані документи. Також слід перевірити в податковому органі, що туди передана інформація про створену компанію.

Термін реєстрації компанії в Туреччині займає 15 днів. Мінімальний розмір статутного капіталу для юридичних осіб становить 10 000 турецьких лір або близько 681 доларів США.


Тендерний процес у Туреччині регулюється двома основними законами:

Даними законами закріплено спеціальні правила закупівлі товарів, послуг, робіт та консультаційних послуг.

Тендерний процес у Туреччині складається з наступних етапів:

1. Виникнення потреби.

2. Підготовка технічного завдання.

3. Визначення приблизної вартості.

4. Визначення процедури проведення тендеру.

5. Підготовка тендерної документації.

6. Отримання погодження тендеру.

7. Створення конкурсної комісії.

8. Повідомлення про тендер.

9. Ознайомлення/придбання тендерної документації.

10. Внесення змін та роз’яснень адміністрацією.

11. Подання пропозицій.

12. Рішення по тендеру.

13. Запрошення на укладання договору.


Існують наступні види тендерних процедур та тендерних схем відповідно до Закону про публічні закупівлі № 4734:

a) процедура відкритого тендеру: це метод, за якого всі учасники можуть подавати пропозиції;

b) процедура тендеру серед певних учасників: це спосіб, за допомогою якого учасники торгів, запрошені адміністрацією в результаті попередньої кваліфікаційної оцінки, можуть подавати пропозиції. При здійсненні цієї процедури вона обмежується роботами, для яких не застосовується процедура відкритих торгів, у зв’язку з необхідністю проведення попереднього кваліфікаційного оголошення та необхідністю експертних знань і передових технологій у роботах;

c) процедура переговорів: у роботах, які не вважаються вигідними для розміщення в тендері, а оціночна вартість нижча від зазначеної в законі,
у невеликих роботах, які потрібно виконати швидко, у всіх тендерах, які не є учасниками торгів, тендер проводиться переговорним способом.

Türk Sanayiciler ve İş İnsanları Derneği

(Асоціація промисловців та бізнесменів Туреччини)

https://tusiad.org/tr/


İç Anadolu Sanayici ve İş İnsanları Dernekleri Federasyonu

(Федерація асоціацій промисловців та бізнесменів Центральної Анатолії)

https://www.icasifed.org.tr/


Türkiye Makina Federasyonu

(Турецька машинобудівна федерація)

http://www.makfed.org.tr/


Hububat Tedarikçileri Derneği (HUBUDER)

(Асоціація постачальників зерна Туреччини)

www.hubuder.org.tr


İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) (Стамбульська Асоціація експортерів зернових культур, бобових та насіння олійних культур)

www.ihbir.org.tr


Yatırımcı ve Sanayici İş İnsanları derneği

(Асоціація підприємців інвесторів та промисловців)

https://yatsiad.org.tr/


Türkiye İlaç Sanayi Derneği

(Турецька асоціація фармацевтичної промисловості)

http://www.tisd.org.tr/


Türk Eczacıları Birliği

(Асоціація Аптекарів Туреччини)

https://www.teb.org.tr/


Türkiye Süt, Et, Gıda Sanayicileri ve Üreticileri Birliği

(Турецька асоціація промисловців та виробників молочної, м’ясопродуктової та харчової промисловості)

https://www.setbir.org.tr/


Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu

(Федерація турецьких асоціацій харчової промисловості та напоїв)

https://www.tgdf.org.tr/



Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri

(Сільськогосподарські кредитні кооперативи Туреччини)

www.tarimkredi.org.tr


Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Ankara Toptancılar Derneği

(Асоціація оптовиків продуктів харчування та предметів першої необхідності)

www.gimatdernek.com.tr


Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD)

‎(Незалежна асоціація промисловців і бізнесменів)

www.musiad.org.tr


Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği

(Асоціація виробників одягу Туреччини)

www.tgsd.org.tr


Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayiciler Derneği

(Асоціація виробників косметики та чистячих засобів)

www.ktsd.org.tr


Ankara Genç İş Adamları Derneği (ANGIAD)

(‎Асоціація молодих бізнесменів Анкари‎)

www.angiad.org.tr




Міністерство торгівлі Турецької Республіки

www.trade.gov.tr


Міністерство сільського та лісового господарства Турецької Республіки

www.tarimorman.gov.tr


Міністерство казначейства і фінансів Турецької Республіки

www.hmb.gov.tr


Інвестиційний офіс при Президенті Турецької Республіки

www.invest.gov.tr


Спілка торгових палат і товарних бірж Турецької Республіки

www.tobb.org.tr


‎Турецько-українська ділова рада ‎при Раді зовнішньоекономічних зв’язків Турецької Республіки

www.deik.org.tr/turkiye-avrasya-is-konseyleri-turkiye-ukrayna-is-konseyi


Турецька Асамблея Експортерів (TIM)

www.tim.org.tr


Стамбульська Торгова Палата

www.ito.org.tr


Стамбульська Промислова Палата

www.iso.org.tr


Анкарська Торгова Палата

www.atonet.org.tr


Анкарська Промислова Палата

www.aso.org.tr


Календар виставкових заходів у Туреччині у 2021 році можливо знайти за посиланням:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1n846dK0jPRCKXbgapWtoQ326zht9PTS6/edit?usp=sharing&ouid=102169792814154450885&rtpof=true&sd=true

Календар виставкових заходів у Туреччині у 2022 році:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NMosnximfwsenqk3bqbAd5WrUDgGz0k6/edit?usp=sharing&ouid=102169792814154450885&rtpof=true&sd=true

Основною перевагою ведення бізнесу в Туреччині є її розташування. Як відомо, країна займає трансконтинентальну позицію, відокремлюючи Європу від Азії.
Це означає, що більшість торгових шляхів проходять саме тут, приваблюючи цим фактом велику кількість інвесторів.

Згідно зі статистикою компаній, які допомагають іноземним бізнесменам в організації бізнесу в Туреччині, існує кілька напрямків діяльності, які користуються стабільним інтересом у підприємців у останні роки, а саме: туристичний бізнес, оптова і роздрібна торгівля одягом, будівництво.

Важливо правильно визначити, який бізнес відкрити в Туреччині. Для цього потрібно провести маркетингове дослідження, уважно вивчити ринок, особливості ведення бізнесу в Туреччині. Потрібно з особливою ретельністю продумувати бізнес-план і не розпочинати реалізацію дорогих проектів. Необхідно враховувати, що Туреччина – ісламська країна зі своїми особливостями в менталітеті, обумовленими релігією.

Фахівці рекомендують починати бізнес, про який підприємець має хоча б мінімальне уявлення, а краще реальний досвід. Будь-який стартап несе в собі ризики. Але в цій країні спостерігається оптимальне поєднання західних і східних традицій: досить висока якість послуг, що надаються, мінімум бюрократії і високий ступінь гостинності допоможуть починаючому інвестору швидко адаптуватися в країні.

Не зайвим буде заручитися підтримкою фахівців, адже, як показує практика, основні помилки новачків носять юридичний характер, а вже потім стосуються економічних і маркетингових тонкощів. Зокрема, перед тим як відкривати в Туреччині компанію, з метою уникнення відмови в реєстрації, підприємцю краще проконсультуватися з юристами, які володіють нормативною базою в сфері реєстрації бізнесу в Туреччині.


Одним з основних напрямів роботи Міністерства закордонних справ України є підтримка вітчизняного експорту у контексті розширення географії ринків збуту та його диверсифікації.

Важливим елементом сприяння виходу українських експортерів на зовнішні ринки, просування та захисту їхніх інтересів, а також залучення іноземних інвестицій є започаткована у 2013 році Рада експортерів та інвесторів при МЗС України (РЕІ).

У рамках РЕІ на постійній основі здійснюється моніторинг та оперативне інформування національних виробників стосовно потенційних можливостей розширення української присутності на світових ринках, зацікавленості іноземних компаній у налагодженні контактів з вітчизняними партнерами.

У практичному плані роботи РЕІ запроваджено механізм опрацювання звернень вітчизняних компаній щодо просування їх продукції та пошук партнерів на іноземних ринках із використанням наявних можливостей економічних відділів у складі закордонних диппредставництв.

Детальна інформація за посиланням:

https://rei.mfa.gov.ua/

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux